z fotografického slovníka
- DPI - body na palec
Dots Per Inch – počet bodov na palec. Grafické rozlíšenie. Určuje, koľko bodov je umiestnených na ploche s rozmermi 1x1 palec. - Expozimeter
Zariadenie na meranie svetelných pomerov na scéne. Digitálne fotoaparáty majú zabudovaný vlastný expozimeter, pomocou ktorého dokážu automaticky nastaviť expozíciu. Existujú aj externé expozimetre, samostatné zariadenia, ktoré slúžia na rovnaký účel.
Internetová stránka Panorámy Slovenska vo vašom Androide alebo Smartphone Panorámy pre mobil |
- Slovník
(28.03.2013)
Fotografická slovník obsahuje podrobný a prehľadný popis výrazov používaných vo fotografickej terminológií. Slovník napomáha ľahšiemu porozumeniu špecifickým výrazom s ktorými sa stretávame pri fotografovaní a spracovaní fotografií.
viac ... - Panorámy Slovenska pre Androidy a Smartphony
(28.12.2012)
Spustenie internetovej panoramatickej stránky Panorámy Slovenska sk pre Androidy a Smartphony na adrese www.mobile. panoramyslovenska.sk
viac ... - Vytvárame HDR fotografie (3. November 2012)
(24.11.2012)
Panoramatický newsletter - November 2012. Súťaž o digitálny fotoaparát Nikon L25 a ďalšie ceny, fotografovanie panorám v Košiciach a škola digitálnej fotografie - vytvárame HDR fotografie
viac ...
Modrý kostolík Svätej Alžbety Bratislava
Ako ovládať prehliadanie panorámy? pozrite si pomocníka
Panorámy z blízkeho okolia
Mestá a obce
Kostoly a Kaplnky
Modrý kostolík Svätej Alžbety Bratislava
(zobrazená panoráma)
Hrady a zámky
Nezvyčajné panorámy
Panorámy fontán
Panorámy Slovenska na Google Maps
Modrý kostol Svätej Alžbety Bratislava
Medzi vysokými obytnými domami a administratívnymi budovami medzi Grösslingovou ulicou a Šafárikovým námestím je ukrytý klenot secesného staviteľstva, Kostol svätej Alžbety Uhorskej, všeobecne už desaťročia známy ako „modrý kostolík“. Jeho základný kameň položili v auguste 1909 a vysvätili ho 11. októbra 1913.
Objekt nestavali ako kostol, ale ako kaplnku pre študentov vedľajšieho katolíckeho gymnázia. Obe stavby projektoval budapeštiansky architekt Edmund (Ödön) Lechner. Stavbu kaplnky inicioval už v roku 1906 kardinál a ostrihomský arcibiskup Claudius Vaszary, ujec neskoršieho bratislavského hudobného skladateľa a regenschori bratislavského dómu Alexandra Albrechta.
Kardinál si želal, aby bola s novostavbou katolíckeho gymnázia spojená aj stavba kaplnky, s ktorou vtedajšie uhorské ministerstvo školstva pôvodne nepočítalo. Po dokončení budovy gymnázia teda prikročili aj k stavbe potrebnej kaplnky.
Architekt Lechner tu vytvoril na území novo vznikajúcej časti mesta Prešporka na bývalej inundácii neďaleko toku Dunaja ostrov s budovami v charakteristickom slohu, ktorý sa považuje za uhorskú odrodu secesie. Jednotne navrhnutý areál školy, sakrálnej stavby a obytnej budovy neskoršej fary možno spolu s interiérovou výzdobou a zariadením kostola označiť za jednotné umelecké dielo, pre čo sa v nemčine používa termín „Gesamtkunstwerk“.
Po prvej svetovej vojne bol prezdobený secesný sloh označovaný za nevkus, všetko, čo bolo uhorské či maďarské, malo z mesta zmiznúť. Zbúrali Árpádov stĺp na Devíne, zničili pomník Márie Terézie, pomník Petőfiho putoval do skladu. Kostol svätej Alžbety sa tak ľahko odstrániť nedal. Dali sa však z neho odstrániť maďarské nápisy, znaky uhorských panovníkov, zmenšená kópia uhorskej kráľovskej koruny, ktorá zdobila lampu večného svetla.
zdroj: bratislavskenoviny.sk